UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

Font Size

Layout

Menu Style

Cpanel

Racjonalne żywienie a spożycie mięsa i jego przetworów

Jednym z głównych czynników środowiska zewnętrznego, mającego wpływ na organizm człowieka i utrzymanie dobrego stanu zdrowia, jest racjonalne żywienie. Musi ono odpowiadać w sposób optymalny zapotrzebowaniu na energię i składniki odżywcze, bez których człowiek nie może w pełni wykorzystywać genetycznie uwarunkowanych możliwości rozwoju fizycznego i umysłowego ani utrzymać dobrego stanu zdrowia przez całe życie.

Pod pojęciem racjonalnego żywienia najczęściej rozumie się odżywianie, które jest praktyczną realizacją zaleceń wynikających z aktualnej wiedzy o żywności, potrzebach pokarmowych organizmu człowieka oraz roli żywienia w profilaktyce i leczeniu chorób.

Dążąc do racjonalizacji żywienia, należy przestrzegać norm żywienia i wyżywienia określonych w postaci składników pokarmowych i produktów spożywczych stanowiących dzienne racje pokarmowe. Normy te określają ogólną ilość i jakość pożywienia, które człowiek powinien spożywać uwzględniając wiek, aktywność fizyczną, płeć oraz stan fizjologiczny. Istotne znaczenie ma także liczba posiłków i ich wartość energetyczna w stosunku do całkowitej ilości energii dostarczanej z pokarmem w ciągu dnia. Znajomość niezbędnych składników odżywczych (białka, tłuszczu, węglowodanów, witamin, składników mineralnych), ich roli w organizmie oraz występowanie w produktach spożywczych stanowi podstawę racjonalnego żywienia i planowania (komponowania) posiłków.

Źródłem białka zwierzęcego dla naszego organizmu są: mięso i jego przetwory, ryby, mleko i jego przetwory oraz jaja. Białko zwierzęce powinno wchodzić w skład wszystkich głównych posiłków w ciągu dnia. Zgodnie ze zwyczajem żywieniowym mięso, ryby są podstawą drugiego dania obiadowego, natomiast w śniadaniu i kolacji wymiennie spożywamy: sery, mleko, wędliny, jaja. Zawartość białka w mięsie zależy od gatunku i tak, najwięcej białka (około 23%) znajduje się w mięsie drobiu. W pozostałych gatunkach mięsa jego zawartość może wynosić  około 14%  (średnio tłusta wieprzowina).

Zawartość tłuszczu również jest zależna od rodzaju mięsa.  Do mięs o wyższej zawartości tłuszczu zaliczamy: wieprzowinę (średnio 40-50%), baraninę (25-28%). Natomiast drób (30% a mięso z piersi kurcząt i indyków – ok. 10%), wołowina (16-26%)  i  cielęcina (7-12%) zaliczane są do gatunków chudych.  Ze względów zdrowotnych istotny jest stosunek kwasów tłuszczowych w produktach. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego zawierają większe ilość niekorzystnych dla zdrowia nasyconych kwasów tłuszczowych. Szczególnie w dużych ilościach występujące w mięsie wieprzowym i wołowym. Drób i ryby zwierają więcej korzystnych dla zdrowia - wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Mięso dostarcza też organizmowi witamin i składników mineralnych. Szczególnie podkreślenia wymaga – zawartość żelaza i witaminy B12, ze względu na ich rolę w procesie krwiotwórczym.  Żelazo pochodzenia zwierzęcego (hemowe) jest lepiej przyswajalne niż pochodzące z produktów roślinnych  (niehemowe), które znajduje się w warzywach zielonych i strączkowych. Wchłanianie żelaza z produktów roślinnych zwiększa obecność w posiłku żelaza pochodzenia zwierzęcego. Dlatego w posiłku powinno się łączyć produkty mięsne z warzywami.

Ze zdrowotnego punktu widzenia najbardziej właściwą metoda obróbki kulinarnej mięsa jest gotowanie w małej ilości wody, pieczenie bez dodatku tłuszczu, grillowanie. Aby można było uznać dietę za racjonalną należy pamiętać o urozmaicaniu posiłków poprzez stosowanie różnorodnych technik obróbki termicznej oraz zachowaniu umiaru.

Źródła:
Gawęcki J., Hryniewiecki L.: Żywienie człowieka, Podstawy nauki o żywieniu. PWN Warszawa 2004.
Gawęcki J., Mossor-Pietraszewska T.: Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu. PWN Warszawa 2004.
Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B.: Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. PZWL Warszawa 2008.
Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B.: Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw. PZWL Warszawa 2009.



Jesteś tutaj: Home Zdrowie w mięsie Racjonalne żywienie a spożycie mięsa i jego przetworów