UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

Font Size

Layout

Menu Style

Cpanel

Zdrowie w mięsie

 

Mięso dostarcza wielu składników odżywczych, a przede wszystkim dużych ilości pełnowartościowego białka, zawierającego wszystkie niezbędne aminokwasy. Ponadto produkty mięsne są bogatym źródłem minerałów, witamin A, D i kompleksu witamin z grupy B, w tym i niewystępującej w pokarmach roślinnych witaminy B12.

Przeciętnie mięso zawiera 70% wody, 17,5% białka, 0,6% węglowodanów, 9% tłuszczu i 4,8% substancji mineralnych. Jednak wartości te ulegają dużym wahaniom, przede wszystkim w zależności od gatunku i wieku mięsa. Najwięcej białka (do ok. 23%) znajduje się w drobiu, a w szczególności w piersi indyczej i kurzej. W pozostałych mięsach jego zawartość może wynosić nawet ok. 14%, jak w przypadku średnio tłustej wieprzowiny.

Zawartość tłuszczu również jest zależna od rodzaju mięsa i w przypadku tłustej wieprzowiny wynosi średnio 40-50%, baraniny 25-28% , drobiu 30%, wołowiny 16-26%, cielęciny 7-12%, a mięsa z piersi kurcząt i indyków – ok. 10%. Brak widocznego tłuszczu na mięsie nie oznacza, że jest ono zupełnie pozbawione tego składnika, gdyż nawet najchudsze mięso zawiera tłuszcz w wewnątrz komórek i w przestrzeniach międzykomórkowych.

O wartości biologicznej tłuszczy decyduje rodzaj i ilość występujących w nich kwasów tłuszczowych. Większość tłuszczy zwierzęcych zawiera niekorzystne dla zdrowia nasycone kwasy tłuszczowe, w szczególnie dużych ilościach występujące w wieprzowinie i wołowinie. Drób i ryby zwierają więcej zdrowych (obniżających poziom szkodliwego cholesterolu), wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, także i tych, których organizm człowieka nie potrafi syntetyzować.

Szczególnie ważne są kwasy tłuszczowe typu omega-3, które neutralizują niekorzystne działanie kwasów omega-6, tłuszczów nasyconych i obniżają poziom frakcji szkodliwego cholesterolu - LDL. Kwasów omega-3 w Polsce, Stanach Zjednoczonych i wielu innych krajach cały czas spożywa się zbyt mało – ów niedobór można uzupełnić przez jedzenie m.in. tłustych ryb morskich.

Mięso zawiera w dużej ilości witaminy z grupy B, a wśród nich szczególnie ważną, bo nie występującą w pokarmach roślinnych, witaminę B12. Zapotrzebowanie dobowe człowieka dorosłego na witaminę B12 wynosi około 2 mikrogramów, co przy normalnym spożyciu mięsa jest z nadmiarem dostarczane. Witamina ta jest akumulowana w tkankach, a zwłaszcza w wątrobie, jej niedobory mogą wystąpić co najwyżej po 5-6 latach od przyjęcia ostatniej dawki. Problem ten może jednak dotyczyć wegetarian i osób z zaburzeniami wchłaniania w przewodzie pokarmowym. Witamina B12 jest niezbędna do wzrostu i odtwarzania wszystkich komórek organizmu, powstawania ciałek krwi oraz funkcjonowania układu nerwowego.

Mięso zawiera stosunkowo niedużo składników mineralnych. Dostarcza ono jednak znaczące ilości żelaza, które w przeciwieństwie do żelaza pochodzącego od roślin, jest dużo łatwiej przyswajane. Organizm człowieka potrzebuje około 10 do 15 miligramów żelaza na dobę, głównie w celu syntezy hemoglobiny (barwnika czerwonych krwinek) i niezbędnej do pracy mięśni mioglobiny. Dużo żelaza zawiera wołowina, a także wątroba, w której dodatkowo znajdują się znaczne ilości witaminy A.

Aby uniknąć wielu negatywnych skutków spożywania mięsa, należy pamiętać o zachowaniu umiaru w jego konsumpcji oraz wybieraniu najbardziej wartościowych i najmniej szkodliwych gatunków. Dla zdrowia ważna jest także odpowiednia obróbka mięsa, jak gotowanie czy – wbrew pozorom – grillowanie i pieczenie bez dodatkowego tłuszczu.

Źródło: foody.pl

Jesteś tutaj: Home Zdrowie w mięsie Zdrowie w mięsie